MR

activiteitenplan 2023-2024

Activiteitenplan 

MR Over de Slinge 

Schooljaar 2023/2024 

 

 

 

Versie 1.0 

1.Inleiding   

 

1.1 De status van dit document 

Dit is het activiteitenplan van de MR van basisschool Over de Slinge. 

Het bevoegd gezag van de school is Stichting BOOR te Rotterdam. 

 

Het activiteitenplan is ons jaarplan. Wij gebruiken de term ‘activiteitenplan’ om verwarring met het jaarplan van de school te voorkomen. Dit plan is een handleiding voor onze medezeggenschap en dus vooral bedoeld voor onze eigen MR-leden. Ook zullen nieuwe MR-leden door het lezen van dit plan beter weten wat er van hen verwacht wordt en wat zij van de MR kunnen verwachten. Het activiteitenplan is tevens de onderlegger waarmee de MR de toegekende middelen verantwoordt (faciliteitenregeling). 

 

De MR heeft met betrekking tot het voorgenomen beleid van het bevoegd gezag bepaalde bevoegdheden. Deze zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap voor Scholen, de WMS. De MR geeft instemming of advies ten aanzien van beleid en heeft een controlerende functie. Overheidsbeleid en ontwikkelingen in het onderwijs maken dat er regelmatig beleidswijzigingen plaatsvinden. Vandaar dat ook dit activiteitenplan regelmatig geëvalueerd en bijgesteld moet worden. Dit activiteitenplan bevat een overzicht van onderwerpen die de MR in het schooljaar 2023/2024 wil behandelen en waar bijzondere aandacht aan geschonken wordt. 

 

Wij hanteren een activiteitenplan, omdat wij van mening zijn dat de planning van verschillende activiteiten effectiever zal zijn wanneer het volgens een bepaalde systematiek gebeurt. Door dit activiteitenplan kunnen wij een goede afstemming realiseren tussen de koers van de school en de planning van de MR. De MR wordt betrokken bij het proces van besluitvorming alvorens een besluit genomen is.  

 

Activiteitenplan is 3 jaar geldig, de jaarplanning wordt jaarlijks in september aangepast. 

Geschreven schooljaar 2019-2020 

Herzien op 10.12.2021, 14.9.22, 1.9.2023 

 

 

Leden van de MR zitting jaar 2023-2024 

 

Naam: 

Geleding 

Functie 

Sandra Mohan 

Younes Hida 

Muradiye Bilgim 

Basma Ahmed 

 

OMR 

OMR 

OMR 

OMR 

Voorzitter 

 

Korlien van Egmond  

Carla Schuurman 

Nataska Verbruggen 

Peter Ekhart 

Daphne Schuurman 

 

PMR 

PMR 

PMR 

PMR 

PMR 

Secretaris 

Notulist  

Penningmeester 

 

 

 

 

2.De visie en missie van de MR 

 

2.1 Onze missie 

Onze MR bevordert transparantie, gelijke behandeling en onderling overleg in de school. Dit geldt dus voor onze gehele achterban (zowel voor ouders en hun kinderen, als voor het personeel in onze school).  

 

2.2 Onze visie 

Wij zijn medeverantwoordelijk voor het behartigen van de belangen van, en het bevorderen van het welzijn van de kinderen, de ouders en het personeel op onze school, OBS Over De Slinge.  

Dit willen wij doen d.m.v. het toetsen van de beleidsplannen voor onze school die het bevoegd gezag (i.c. onze directie) ons voorlegt.  

Onder het toetsen van een beleidsplan verstaan wij het uitoefenen van ons instemmings- of adviesrecht, nadat wij hebben onderzocht of het plan de belangen van onze achterban waarborgt, alsmede of het plan strookt met de geldende regelgeving en met onze missie.  

 

Het maken van beleidsvoorstellen 

Voor het maken van beleidsvoorstellen (beleidswijzigingen/nieuw beleid) zien wij drie mogelijke trajecten: 

  1. BASISTRAJECT: de directie legt de MR schriftelijk een kant-en-klaar beleidsplan ter toetsing voor.
  2. VOORTRAJECT A: de directie en de MR stellen op verzoek van de directie gezamenlijk een beleidsplan op. De directie bepaalt vervolgens het moment waarop zij meent een levensvatbaar plan aan de MR te kunnen voorleggen, waarna het basistraject in werking treedt.
  3. VOORTRAJECT B: de MR maakt op verzoek van de directie of op eigen initiatief een plan dat zij de directie voorlegt. De directie bepaalt vervolgens of zij het plan overneemt, wijzigt, dan wel terzijde legt. In het laatste geval eindigt het traject. In de overige gevallen treedt het basistraject in werking.

Het toetsen van beleidsvoorstellen 

Het toetsen van beleidsvoorstellen zien wij als onze kerntaak. Daartoe is een afzonderlijk toets moment noodzakelijk, waarop de MR, of haar betreffende geleding, haar reactie op het door de directie voorgelegde plan bepaalt (in de vorm van wel/geen instemming/advies geven, inclusief onderbouwing). 

Bovengenoemd basistraject is naar onze mening de enige weg waarlangs de MR haar rechten kan uitoefenen, ongeacht de wijze waarop een nieuw beleidsplan tot stand komt. 

Hoe meer alternatieve plannen, ideeën of wijzigingsvoorstellen passeren tijdens ons overleg met de directie en onderling, hoe groter de kans op misverstanden over de vraag welke versie van het plan de directie uiteindelijk ter toetsing voorlegt aan de MR. Dergelijke misverstanden willen wij vermijden d.m.v. bovengenoemd basistraject. Achteraf dient altijd te zijn na te gaan welk beleidsplan door de MR is gesteund. 

De MR is immers medeverantwoordelijk voor elk nieuw beleid dat met haar instemming wordt ingevoerd. En ook het adviesrecht van de MR brengt beleidsverantwoordelijkheid met zich mee: ook in dat geval dient achteraf te zijn na te gaan of, en zo ja, hoe de MR gebruik heeft gemaakt van haar adviesrecht. 

Praktisch 

Om bovenstaande te kunnen bewerkstelligen is het volgende nodig. 

  1. De directie levert ons tijdig de nodige beleidsstukken aan, en geeft daarbij aan welk van bovengenoemde drie trajecten zij wenst te volgen.
  2. Wij lezen door de directie aangeleverde beleidsstukken, -plannen, en -voorstellen zorgvuldig door.
  3. Wij vormen daarover onze gezamenlijke mening/standpunt tijdens de vergaderingen, in goed overleg, zo nodig na het inwinnen van advies van derden, en uiteindelijk via een stemming.
  4. Wij zorgen ervoor dat de directie tijdig kennis kan nemen van het standpunt van de MR.
  5. Indien noodzakelijk (bijv. bij onduidelijkheden of meningsverschillen) vindt op één van beider verzoek overleg plaats tussen MR en directie om tot een gezamenlijk gedragen beleidsplan te komen.

Het uitvoeren van bestaand beleid 

Voor de uitvoering van bestaand beleid is de directie verantwoordelijk. Uiteraard dient de MR zich op de hoogte te houden van eventuele knelpunten in dezen, o.a. d.m.v. informele contacten met de achterban, bijv. in de wandelgangen, op het schoolplein, via de MR-brievenbus en e-mail e.d. Wij verwelkomen dus signalen uit onze achterban over dergelijke knelpunten, en nemen ze op hieronder beschreven wijze serieus. 

Als de MR meent dat knelpunten veroorzaakt worden door ontoereikend, onvoldoende duidelijk of geheel afwezig beleid, dan kan zij gebruikmaken van haar initiatiefrecht en de directie een voorstel doen voor nieuw beleid (zie bovengenoemd voortraject B). Als dit ontoereikende beleid ons schoolniveau overstijgt, dan kunnen wij dit aangeven bij onze GMR. 

Als de MR van mening is dat het bestaande beleid ondanks de geconstateerde knelpunten wel degelijk toereikend en voldoende duidelijk is, dan kan de MR in het kader van haar missie bij uitzondering (bijv. bij een veelgehoorde klacht) alsnog besluiten om de directie informeel te attenderen op de knelpunten en eventueel te dienen van ongevraagd advies, evenals de directie er andersom toe kan besluiten om de MR informeel te vragen naar haar mening in dergelijke gevallen. 

In het contact met onze achterban dienen wij dus duidelijk te zijn over onze minimale rol in het uitvoeren van bestaand beleid. Wij nemen zeker nota van individuele klachten van ouders of personeelsleden hierover, maar alleen met het oog op eventuele toekomstige besluiten op beleidsniveau. Voor het zoeken naar directe oplossingen op individueel niveau verwijzen wij onze achterban naar de directie. 

Verantwoording afleggen 

Onze MR doet aan haar achterban verslag van haar activiteiten d.m.v.: 

  1. Een infopagina op de schoolsite.
  2. Een jaarverslag op de schoolsite.
  3. Publicatie van de notulen van de MR-vergaderingen via de site en schoolapp.
  4. Mondeling in de bouw vergadering.
  5. 1x per maand via de nieuwsbrief naar ouders en personeel.

3.Doelen van de MR 

 

3.1 Doelstellingen algemeen 

Een goed functionerende MR 

Er is altijd ruimte voor verbetering, dat geldt ook voor het functioneren van de MR. Op welke wijze de MR hier invulling aan wil geven, kunt u lezen in hoofdstuk 4 van dit activiteitenplan. 

 

Goede communicatie en informatievoorziening van en met de directie 

We willen dat de directie beleid in ontwikkeling vroegtijdig met de MR bespreekt en toelicht, zodat we kunnen meedenken, aanvullen en ons standpunt bepalen.  

We willen binnen de termijn die genoemd is in het medezeggenschapsstatuut door het bestuur worden ingelicht over de te nemen besluiten zodat we tijdig kunnen overleggen en nalezen of het betreffende besluit inhoudelijk voldragen is en voldoet aan de CAO of het reglement. Vervolgens kunnen we tijdig onze mening en zienswijze aangeven.  

 

Minimaal 10 dagen vóór een MR vergadering is er overleg tussen de directie en het dagelijks bestuur van de MR. In dit overleg worden de gang van zaken, de actualiteit en gewenste agendapunten vanuit de (boven schoolse) directie besproken. Benodigde stukken worden door de directie tijdig aangeleverd en beschikbaar gesteld aan alle MR-leden. Tijdens de MR vergadering worden de aangedragen agendapunten door de directie toegelicht.  

 

De leden van de MR zijn verplicht tot geheimhouding van alle zaken waarvan zij het vertrouwelijke karakter moeten begrijpen. Het voornemen om geheimhouding op te leggen wordt zoveel mogelijk vóór de behandeling van de betrokken aangelegenheid meegedeeld. 

 

Goede communicatie met de achterban 

We willen dat het voor het personeel en ouders duidelijk is waar de MR zich mee bezighoudt en welke actuele zaken er spelen. We doen dit door het activiteitenplan van de MR te publiceren op de website van de school/stichting, zodat iedereen kennis kan nemen van de werkzaamheden van de MR. Bovendien wordt de digitale MR omgeving (waar relevante documenten, agenda’s en notulen van vergaderingen worden ondergebracht) ontsloten voor de voorzitters van alle MR’ en.  

 

Aan het eind van het schooljaar maakt de MR een jaarverslag en hieruit volgend stelt de MR het beleid voor het aankomend schooljaar bij of verbindt hieraan nieuwe voornemens voor het komende jaar. Dit jaarverslag staat ook op de website van de stichting/school. 

 

 

 

 

 

 

3.2 Specifieke doelen voor komende schooljaren 

Voor de doelen van de MR voor komende schooljaren: zie vergaderschema blz. 10 

 

Verbeteren van de invulling van onze missie door: 

  • Het verwerven van meer kennis rond wet- en regelgeving van onderwijs en zorg en innovaties in het onderwijs (o.a. scholing MR-leden); 
  • Het verder ontwikkelen van een open en benaderbare MR waar de communicatielijnen kort en doeltreffend zijn (o.a. inrichting digitale MR-omgeving); 
  • Het uitbouwen van een constructief-kritische relatie met het (boven schools) management en bestuur (o.a. meer proactieve benadering); 
  • Het planmatig aanpakken van taken en verantwoordelijkheden (o.a. opstellen activiteitenplan). 

 

 

Werven nieuwe leden 

  • Voor 1 mei moeten de PMR leden bekend zijn. Eerste werving OMR voor de zomervakantie. Tweede werving direct na de zoemervakantie.  

 

4.Functies en werkwijze van de MR 

4.1 Samenstelling van de MR 

 

De medezeggenschapsraad bestaat uit minimaal 8 leden van wie; 

 

Minimaal 4 leden door en uit het personeel worden gekozen; en 

Minimaal 4 leden door en uit de ouders worden gekozen. 

 

De medezeggenschapsraad kent de volgende functies: 

 

  • Voorzitter: Bij voorkeur is de voorzitter afkomstig uit de oudergeleding. 
  • Penningmeester. 
  • Secretaris: Bij voorkeur is de secretaris afkomstig uit de personele geleding van de raad. 
  • Notulist: bij voorkeur is de notulist afkomstig uit de personele geleding van de raad 

 

 

4.2 Taakomschrijving van de voorzitter, penningmeester, secretaris en de notulist. 

 

De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen. De voorzitter van de MR vertegenwoordigt de raad naar buiten, tenzij de raad anders beslist. De voorzitter heeft het recht de besprekingen over een bepaald onderwerp te sluiten. De voorzitter van de MR en de secretaris beleggen 1 week voor de MR vergadering een bespreking met het bevoegd gezag over de actuele onderwerpen en evalueert de werkwijze van de MR en de MR-leden. De voorzitter van de MR heeft indien nodig contact met het bevoegd gezag. Aan de hand van de door het bestuur aangeleverde notities kan vervolgens door het bevoegd gezag overlegd worden of en op welk moment in het beleidsproces betrokkenheid en meedenken van de MR gewenst is. Deze afspraken (tijdlijnen) worden uitgewerkt in het vergaderschema van de MR, genotuleerd en eventueel gedurende het proces aangepast. 

 

De secretaris draagt zorg voor: 

  1. Het samenstellen van de agenda; 
  1. Het bijeenroepen van de vergadering; 
  1. Aanstellen van verantwoordelijken MR leden voor het opstellen van het jaarplan, in samenspraak met de overige MR leden. Dit gebeurt per jaarlijkse toerbeurt 
  1. Het bijhouden van het rooster van aftreden; 
  1. Het bijhouden van de actielijst. 

 

De notulist draagt zorg voor: 

  1. de notulen; 
  1. verspreiding en publiceren van de notulen; 
  1. zorgt ervoor dat van het jaarverslag via de website kennis kan worden genomen door belangstellenden. 
  1. Zorgen van het bijhouden van de MR informatie op de schoolsite. 

 

De penningmeester draagt zorg voor: 

  1. De financiële huishouding van de medezeggenschapsraad. De penningmeester legt in de begroting de wijze vast waarop de beschikbare middelen en gelden worden verdeeld. 
  1. Het opstellen van de financiële jaarbegroting en presentatie daarvan in het jaarverslag. 

 

 

4.3. De wijze van bijeenroepen van vergaderingen 

 

De MR komt voor de uitoefening van haar taak tenminste 8 maal per schooljaar bijeen, alsmede wanneer de voorzitter daartoe besluit, of de vertegenwoordigers van een geleding in de raad daarom onder opgave van redenen verzoeken. De voorzitter bepaalt tijd en plaats van de vergadering. Een vergadering op verzoek van leden wordt gehouden binnen tien werkdagen nadat het verzoek schriftelijk bij de voorzitter is binnengekomen. De bijeenroeping gebeurt door de secretaris via e-mail en de digitale MR omgeving. De vergaderingen van de MR zijn openbaar, tenzij er vooraf in de agenda aangegeven is dat er een (deels) besloten vergadering zal plaatsvinden. Dit wordt gecommuniceerd naar de ouders en collega’s via de digitale omgeving. 

 

4.4 Het opstellen van de agenda 

 

De secretaris maakt voor iedere vergadering een agenda. Hij/zij plaatst op de agenda de door de voorzitter en de door de leden opgegeven onderwerpen. Ieder lid van de MR kan, tenminste 8 dagen voor de vergadering, agendapunten indienen. 

 

4.5 Besluitvorming en quorum 

 

Voor zover in het reglement van de raad of het medezeggenschapsstatuut niet anders is bepaald, worden alle besluiten in de raad genomen meer dan 50% voor stemt. Over zaken wordt mondeling gestemd, over personen schriftelijk. Tenzij in een bepaald geval anders wordt besloten. Blanco stemmen of onthoudingen worden niet meegerekend. Stemmen bij volmacht is niet mogelijk. Bij staking van stemmen over een te nemen besluit dat geen betrekking heeft op personen, wordt deze zaak op de eerstvolgende vergadering opnieuw aan de orde gesteld. Indien dan wederom de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. 

 

Volgens de WMS is instemming gegeven als 2/3 deel van de raad heeft ingestemd. Rechtsgeldige besluiten kunnen slechts worden genomen in een vergadering waarin tenminste zestig procent van alle leden aanwezig is. Is het vereiste aantal leden niet aanwezig, dan kan op de eerstvolgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezigen, over de desbetreffende onderwerpen worden beslist. 

 

4.6 Externe contacten 

 

Teams 

Het streven is dat van elke school een teamlid in de MR zitting neemt. Hierdoor is er een directe lijn met de beide gebouwen van obs ‘Over de Slinge’ 

 

Ouders 

Het streven is dat van ieder gebouw ook een ouder vertegenwoordigd is in de MR. 

 

Directeur 

De MR mag verzoeken om de aanwezigheid van het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag wordt uitgenodigd door de voorzitter van de MR. Het bevoegd gezag ontvangt de agenda en notulen van de MR ter inzage via mail. Tevens mag het bevoegd gezag verzoeken om een vergadering bij te wonen. 

 

Externe deskundigen 

Wanneer de raad behoefte heeft aan ondersteuning in de vorm van advies en of scholing, kunnen externe deskundigen of organisaties door de raad benaderd worden conform de faciliteitenregeling. De kosten hiervan moeten passen binnen het budget en worden in het activiteitenplan opgenomen 

 

5.Jaarplanning 2023-2024 en thema’s 

 

Uitwerking vergaderschema  

Status: 

  • L=(alleen) lezen: document wordt alleen ter lezing aangeboden   
  • I= informatief: document informeert over achtergronden  
  • IR = Instemmingsrecht, 
  • AR = Adviesrecht 

 

Zie tabel A 

 

Meerjarenplanning zie tabel B 

 

6.Medezeggenschap, onze praktijk 

 

6.1 Vergaderfrequentie 

 

* Standaard is er 8x per keer per jaar een vergadering van de MR, met 2 extra nog nader te bepalen vergaderingen. 

* Onze MR organiseert ook overlegvergaderingen met directie en voorzitter MR (let op vooraf wordt vermeld of dit een besloten of open vergadering is en of directie aanwezig is. 

 

6.2 Agendering 

 

* In het jaarplanning (zie blz. 10) is de agenda voor de bijeenkomsten voor het hele jaar ingevuld. Afhankelijk van de actualiteit of de behoefte om onderwerpen te bespreken kunnen hierin gedurende het jaar wijzigingen/aanvullingen worden aangebracht. 

* De agenda voor elke bijeenkomst zal, voor zover mogelijk, aan het einde van elke vergadering worden gemaakt, eventuele adhoc zaken moeten minimaal 8 dagen van te voren per mail worden doorgegeven. 

* Het streven is dat de vergadering niet meer dan twee uur in beslag neemt. 

* We beperken ons tot de punten die op de agenda staan. Zaken die onverwacht ter sprake komen, worden, indien nodig, meegenomen naar de volgende vergadering. 

* We streven naar een korte agenda met bij voorkeur slechts 2 grote inhoudelijke onderwerpen en eventueel 1 klein onderwerp om te bespreken. 

 

6.3 Verspreiding van stukken 

 

* De secretaris zorgt ervoor dat de agenda en alle benodigde stukken worden verspreid via de mail.  

* De vergaderstukken moeten een week voor de vergadering beschikbaar zijn voor de betrokkenen. 

 

6.4 Notulen 

 

* De notulen worden gemaakt door de notulist. De notulen worden binnen 1 ,5 week na de vergadering gemaakt. De notulist stuurt deze (concept)notulen door naar de leden. De notulen worden t.z.t. ook op SharePoint geplaatst. 

* De notulen worden afgesloten met een actiepuntenlijst. Gedurende het jaar wordt een besluitenlijst aangelegd. Beide worden opgeslagen in de digitale MR omgeving. 

* Notulen worden niet meer uitvoerig besproken tijdens de vergadering. Op- of aanmerkingen op de (concept)notulen kunnen per mail, voorafgaand aan de vergadering, doorgegeven worden. Ter vergadering wordt de notulen afgewezen of vastgesteld.  

 

 

 

6.5 Medezeggenschapsreglement en medezeggenschapsstatuut 

 

Het reglement waarin alle rechten en plichten van de MR staan, behelst een groot aantal pagina’s. Het reglement staat op de website. Elk MR lid bezit een kopie van dit reglement. In het statuut zijn de werkafspraken tussen de MR en het bevoegd gezag opgenomen. Elke twee jaar worden beide 

documenten herzien en opnieuw vastgesteld. De documenten zijn samen met dit activiteitenplan ook op de site van de school/stichting te bekijken. 

 

6.6 Scholingsplan 

 

MR-leden worden uitdrukkelijk uitgenodigd gebruik te maken van de geboden mogelijkheid tot bij- en nascholing.  

Nieuwe MR-leden dienen een MR startcursus te volgen.  

Het is gewenst binnen de MR specialismen te ontwikkelen (niet iedereen hoeft overal alles van te weten). Leden hebben aangegeven belangstelling te hebben voor de volgende onderwerpen ter scholing: 

* Financiën 

* P&O 

* Formatie- en taakbeleid 

 

6.7 Rooster van aan- en aftreden 

 

MR-leden hebben in principe zitting voor 3 jaar. Die periode van 3 jaar kan, zolang de persoon aan de stichting blijft verbonden doordat hij/zij er werkzaam is en/of kinderen heeft, die een van de scholen bezoeken, worden verlengd. Zodra de zittingstermijn verlopen is, kan het MR-lid zich herkiesbaar stellen. De vacature van de zetel wordt gemeld aan de betreffende geleding. Belangstellenden kunnen zich verkiesbaar stellen. Er is een rooster van aftreden (zie bijlage A). Voor de totstandkoming en verkiezing van nieuwe MR-leden verwijzen we naar het MR- reglement. 

Om de continuïteit van onze MR te kunnen waarborgen, bevinden wij ons momenteel in een transitiemodel. Dat wil zeggen dat er leden zijn (zowel OMR als PMR) waarvan op dit moment reeds vaststaat dat zij een langere zittingstermijn hebben dan de hierboven genoemde 3 jaar. 

 

 

6.8 Facilitering van medezeggenschap 

 

Zoals beschreven staat in de CAO PO/VO heeft de MR recht op een aantal faciliteiten, mits zij voorafgaand aan elk schooljaar een activiteitenplan opstelt waarin wordt aangegeven op welke wijze de faciliteiten zullen worden ingezet. 

 

Deze faciliteiten zijn: 

* de werkgever stelt per werknemer die lid is van zowel de (G)MR als de MR 100 uur ter beschikking;  

* de werkgever stelt per werknemer die lid is van de GMR of MR 60 uur ter beschikking; 

* de werkgever stelt daarnaast per deelnemende school 1545 euro beschikbaar per kalender jaar; 

* de werkgever stelt drie dagen in de twee jaar ter beschikking voor scholing. 

 

 

6.9 Introductie en instructie nieuwe MR-leden 

 

Nieuwe MR-leden dienen goed te worden ingewerkt. Met het nieuwe lid wordt doorgesproken wat er het afgelopen jaar behandeld is en wat de verschillende functies van de andere leden zijn. Het activiteitenplan wordt aan het nieuwe lid overhandigd. Het lid dat wordt opgevolgd, zorgt ervoor dat hij of zij zijn administratie overdraagt aan het nieuwe lid. Nieuwe MR-leden wordt aangeraden kort na aantreden een cursus te volgen. 

 

Regelen bij het aantreden van nieuwe MR-leden 

 Laatste notulen 

 Huishoudelijk reglement 

 Medezeggenschapstatuut 

 

 De nieuwe leden kunnen dit zelf bekijken in Schoolpraat 

 Kies menu 

       algemeen 

       kopje MR 

 

Omgangsregels binnen de MR 

 Vergaderen op donderdag 19.30 uur-21.00 uur 

 Gewoonlijk 8 vergaderingen per schooljaar, die gezamenlijk gepland 

   worden aan het begin van het schooljaar 

 Als je niet kunt, z.s.m. melden in de app 

 We starten op tijd 

 De te behandelende stukken lezen en eventueel opmerkingen noteren 

 Ieder lid heeft zwijgplicht 

 Iedereen heeft recht op gefundeerde inbreng 

 Iedereen krijgt/heeft een taak 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel A 

 

Maand 

Onderwerp 

Status 

Beschikbaarheid 

Coördinatie 

 

September 2023 

  • Concept jaarverslag MR 
  • Financieel verslag en begroting MR 
  • Verkiezing voorzitter en secretaris/ penningmeester; taakverdeling binnen de MR 
  • Herhalen verkiezingen OMR 

       

  • Vaststellen jaarplan MR incl. vergaderplanning 
  • Inventariseren scholingsbehoefte MR 
  • Taakverdeling binnen de MR 
  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Nieuwbouw 

 

 

 

 

 

 

  

 

MR 

MR 

 

 

MR 

 

MR 

 

MR 

MR 

 

MR 

MR 

 

Directie 

Oktober  

2023 

  • Begroting  
  • Vaststellen jaarverslag MR 
  • Verkiezing MR 
  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Nieuwbouw 
  • Schoolbeleidsplan 
  • Reglement  

 

 

 

Directie 

Directie 

MR 

MR 

MR 

Directie 

Directie 

MR 

November 2023 

  • ARBO jaarplan 

Notulen + agenda GMR-      vergadering 

  • Schoolplan concept 
  • Nieuwbouw 

 

 

 

Directie 

MR 

 

Directie 

Directie 

December 2023 

  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Schoolplan definitief 
  • Nieuwbouw 

 

 

 

MR 

 

Directie 

Directie 

Januari 

 2024 

  • Ziekteverzuimbeleid 
  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Nieuwbouw 

 

 

 

Directie 

MR 

 

Directie 

Februari  

2024 

  • 1 februari telling 
  • Functioneren MR 
  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Nieuwbouw 

 

 

Directie 

MR 

MR 

 

Directie 

Maart  

2024 

  • Tevredenheidspeiling gr 6,7,8 
  • Zorgplan samenwerkingsverband 
  • Informatie vakantierooster 
  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Nieuwbouw 
  • Werkverdelingsplan  

  

 

 

Directie 

Directie 

Directie 

MR 

 

Directie  

Directie , team en MR 

 

April  

2024 

  • Definitief plan begroting accorderen 
  • Jaarschema/urenoverzicht 
  • Taakbeleid 
  • Nieuwbouw 
  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Schoolgids 2024-2025 concept 
  • Werkverdelingsplan  
  • Verkiezingen PMR voor 1 mei 
  • Schoolgids concept 

  

 

 

Directie 

 

Directie 

Directie 

Directie 

MR 

 

Directie 

Directie, team, MR 

MR 

Directie 

Mei   

2024 

  • Vaststellen vakantierooster 
  • Evaluatie jaarplan (schoolplan eens in de 4 jaar) 
  • ROB subsidie 2024-2025 toelichten 
  • Formatie 
  • Ondersteuningsplan 
  • MR reglement 2024-2025 
  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Nieuwbouw 
  • Werkverdelingsplan 

 

  • Vaststellen PMR 
  • Schoolgids concept 
  • MR regelement 
  • Vaststellen nieuwe PMR leden 
  • Schoolgids 2024-2025 vaststellen 

 

 

 

 

 

MR 

Directie/MR 

 

Directie 

 

Directie 

Directie 

MR 

MR 

 

Directie 

Directie team MR 

MR 

directie 

BOOR 

MR 

MR 

Juni  

2024 

  • Activiteitenplan MR komend schooljaar 
  • Werkverdelingsplan 
  • Jaarplan / basisvaardigheden gelden 
  • Notulen + agenda GMR-vergadering 
  • Nieuwbouw 
  • Schoolgids definitief  
  • Verkiezingen OMR leden (1e oproep) 

 

  

 

MR  directie 

 

Directie 

Directie 

 

MR 

 

Directie 

Directie 

MR 

Juli  

2024 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel  B 

 

Meerjarenplanning 

Onderwerp  

Maand 

 

Bijzonderheden  

Coördinatie   

Jaar 

MR Statuut  

 November 

BOOR, iedere 2 jaar  

 

2023-2024 

2025-2026 

MR regelement 

Mei  

BOOR  jaarlijks 

 

2023-2024 

 

Klachtenregeling school 

 November  

Iedere 4 jaar  

 

2024-2025 

2028-2029 

Schooltijden 

Oktober  

Iedere 4 jaar  

 

2025-2026 

 

Meerjarenbeleidsplan 

November 2023 

Iedere 4 jaar  

 

2023-2024 

 

 

 

Overige vergaderthema’s. 

Deze staan niet standaard op de agenda. Kunnen daar wel opgezet worden indien ze niet goed functioneren of beter uitgewerkt zouden kunnen worden. De MR streeft er naar elk jaar enkele van deze punten te bespreken en eventueel te verbeteren: 

 

  • Benoemingsbeleid (alleen als er een nieuwe directie komt) 
  • Beoordelingsbeleid/gesprekkencyclus (vanuit BOOR, hangt geen tijd/datum aan vast) 
  • Bevorderingsbeleid (indien van toepassing) 
  • Buitenschoolse activiteiten 
  • Functiedifferentiatie (indien van toepassing) 
  • Identiteit van de school (strategisch beleidsplan is er: Leerlingen van nu, burgers van morgen…) 
  • Managementstatuut (BOOR) 
  • Ondersteunende werkzaamheden ouders (OMR/OR) 
  • Pesten (expertgroep protocollen?/Leefstijl) 
  • Stagebeleid (vindt plaats op teamniveau) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel  C 

 

Rooster van aftreden 

 

Schooljaar 

 

 

Aftredend PMR-lid 

 

Aftredend OMR-lid 

2022-2023 

Nataska 

 

2023-2024 

Korlien   

Sandra 

2024-2025 

Carla 

Younes 

2025-2026 

Peter 

Muradiye 

2026-2027 

Daphne 

Basma 

2027-2028 

 

 

 

 

Gestart in de MR 

Korlien herkiesbaar gesteld in 2021-2022 

Sandra 2017-2018, herkiesbaar gesteld in 2022-2023 

Nataska 2018-2019 2022-2023 herkiesbaar gesteld 

Carla 2020-2021 

Peter 2020-2021 

Daphne 2023-2024 

 

 

 

Vergaderdata 2023-2024: 

 

31-08-2023 

12-10-2023 

30-11-2023 

18-01-2024 

14-03-2024 

25-04-2024 

30-05-2024 

27-06-2024 

 

Cursus gehele MR samen met de directie   16-11-2023  MR en achterban 

 

 

 

 

 

Terug